Runners Worlds ologiska tips

exercising_listening_to_media_device_400_clr_9746

I Facebookflödet dök denna artikel upp igen.

http://www.runnersworld.se/artiklar/hoftbojare.htm

Vi har sett den tidigare och den gången lät vi den passera men nu tycker vi det är dags att belysa artikeln. Vi belyser den med ljuset från vårt perspektiv.

Rubriken ”träna höftböjarna – bli en starkare löpare” är för oss på VikingREHAB väldigt ologisk. I vårt dagliga arbete möter vi patienter med många skiftande besvär. En hel del av dessa är dessutom löpare. Majoriteten av dem har enligt vår bedömning alldeles för dålig sträckförmåga i höftlederna. Anledningen till detta är delvis beroende på en alldeles för kort och överaktiverad höftböjare.

Idag innebär vardagen för väldigt många människor många timmars sittande och stillastående. För att stabilisera våra kroppar upprätt mot gravitationen måste vi använda muskler. Den stabilitet vi då använder oss av kallar vi för vertikal stabilisering. I dessa muskelkedjor utgör höftböjaren en väldigt viktig del av stabiliteten för höftleden. Med tiden tenderar dessa muskler för de flesta att förkortas och dess dynamiska funktion påverkas då negativt. Denna korta höftböjare förhindrar det vi kallar spiral stabilisering och aktiviteten i vår huvudsakliga sträckare i höftleden (gluteus maximus). Kan vi inte sträcka tillräckligt i höftleden så måste rörelsen tas ut någon annanstans genom aktivitet i andra muskler. M.a.o. (mycket kort förklarat) kan jag inte springa med sätesmusklerna tvingas jag springa med höftböjaren. Denna kompensation leder till ytterligare överaktivitet och stelhet i musklerna, hållningsförändring och alternativa rörelsemönster vilka i sin tur kan leda till överbelastning och ytterligare skador.

 Svaga höftböjare kan leda till långsammare löpning, sämre hållning och överbelastningsskador. Stärk dina höftböjare med hjälp av våra enkla övningar!”

Den svaga höftböjaren är enligt vårt perspektiv inte svag utan kontraherad (sammandragen) och kort och vi skulle vilja ändra citatet till:

Korta och överaktiverade höftböjare kan leda till långsammare löpning, sämre hållning och överbelastningsskador. Stärk dina sätesmuskler och förläng dina höftböjare med hjälp av våra enkla övningar!

Att stimulera en kort och överaktiverad höftböjare ytterligare genom att aktivt träna den är således mycket ologiskt om syftet är att skapa starkare löpare. Åtminstone om starkare innebär bättre löpstyrka.

Det finns enligt oss all anledning att tänka om och ställa oss frågan om det gamla resonemanget om svaga muskler som ska tränas verkligen är relevant. Visst är det relevant att träna svaga muskler men vad är syftet med träningen och vilka muskler är i så fall svaga?

För en djupare förståelse kring detta rekommenderar vi att se det ur perspektivet spiral stabilisering en stund. Förståelsen för att citatet ovan är ologiskt blir då väldigt tydligt. Vill du dessutom utvecklas som löpare – då finns det all anledning att ta det vi skrivit på allvar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *