Är det bra att cykla?

11022987_10153588969732656_39413794_nDet är en fråga som vi ofta får av våra patienter. Frågan är inte alltid så lätt att svara på. För det första kan det vara bra att ta reda på varför vi ska cykla. Det kan t.ex. vara ett billigt och miljövänligt alternativ att förflytta sig från A till B. I det perspektivet kan det vara bra. När vi cyklar påverkar vi exempelvis vårt hjärta och våra kärl. Vi får (förhoppningsvis) frisk luft. Vi kan cykla för att det gör oss glada. I dessa perspektiv kan det också vara bra att cykla.

Sett ur ett spiral stabiliseringsperspektiv så är det dock inte bra att cykla för de allra flesta. Åtminstone inte om vi cyklar mycket. Att sitta i en lätt framåtböjd eller mer aerodynamiskt mycket framåtböjd position aktiverar de längsgående musklerna längs ländryggen samt höftböjarmuskeln. Med händerna på styret aktiveras musklerna kring axlar och skuldror som framförallt drar axlarna uppåt och för att se framåt behöver vi öka svanken i nacken. Positionen kommer att skapa mycket komprimerande belastning på framförallt ländryggen men också halsryggen. Eftersom själva trampandet sker med hjälp av bl.a. höftböjare och framsida lår så skapar vi också mer spänning i de muskler som komprimerar höftleden, vilket vi anser vara direkt olämpligt för någon med t.ex. höftledsartros.

Att cykla som motionsform anser vi därför ur ett spiral stabiliseringsperspektiv vara direkt olämpligt om syftet innehåller någon form av friskvård för rörelseapparaten.

Många av oss sitter idag många timmar på arbetet, i bilen, vid tv:n mm. och denna långvariga statiska belastning är påfrestande för rörelseapparaten. För att de muskler som används mycket under dagen ska få återhämta sig behöver de ges möjlighet till det. Att sätta sig på cykeln innebär att återigen belasta dem även om det sker med rörelse. Att cykla mycket innebär alltså att dessa muskler får ännu mer belastning istället för den vila de behöver för återhämtningen. Har du besvär från rygg, nacke, axlar eller höftleder så kan det finnas anledning att tänka om. Vill du fortfarande cykla trots allt så kan det vara en fördel att med rörelse i spiral stabilisering skapa återhämtning för att inte cyklingen ska bidra till slitage av rörelseapparaten.

För den som har gott om tid kan en promenad till och från arbetet vara ett bra alternativ. Eller kanske en löptur för den som har mindre tid. För den som inte vill eller kan välja de transportsätten så föreslår vi promenader eller löpning med spiral stabilisering efter jobbet i stället, för att skapa just återhämtning.

Tittar vi på homo sapiens design så kan vi konstatera att vi är skapta för att förflytta oss framåt med gång och löpning. Med tanke på hur rörelseapparaten belastas vid cykling så vore det mycket ologiskt att påstå att det skulle vara bra för oss att göra det mycket.

De flesta skulle tycka att det vore tokigt att påstå att elefanter ska cykla. De har ju inte de egenskaper som krävs för att göra det möjligt. Homo sapiens kan lära sig cykla. Homo sapiens kan också cykla mycket. Vi vill däremot påstå att det med hänsyn till vad vi anser att vi är skapta att göra är lika onaturligt för oss att cykla som för elefanten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *