månadsarkiv: januari 2015

Armhävningar

I Aftonbladet publicerades för några dagar sedan en artikel om armhävningar.

http://www.aftonbladet.se/wellness/traning/article20226641.ab

”Militärer gör den. Skolbarn likaså. Och förmodligen även du ibland. Ändå är armhävningen något av en bortglömd klassiker. Vi ger dig fem bra själ att väcka övningen till liv”

Visst kan vi hålla med om att det är en lätt övning. Och visst tränar du bröstet och hstick_figure_push_up_400_clr_2017öjer pulsen. Men är det en övning som är vettig att göra för en person som har ett stillasittande jobb om dagarna? Eller för våra skolbarn?

Vi hävdar bestämt NEJ!

De som sitter mycket har ofta överaktiverade och förkortade muskler i bl.a. rotatorkuffen och i ländryggen. Dessa överaktiverade muskler leder ofta till förändrade rörelsemönster i skuldrorna med vidare problem längs hela vår rörelseapparat. Att träna dessa muskler för att i tron orka använda dem mer är vad vi brukar säga ”att hälla bensin på brasan”. Visserligen kan det kännas skönt att låta en stel muskel få jobba dynamiskt en stund och få lite blodgenomströmning genom strukturerna, men vi låter ju faktiskt den redan uttröttade muskeln jobba mer när vi gör armhävningar. Att träna armhävningar använder precis som nämns i artikeln en massa olika muskler och det kan ju i sig vara positivt, men om vi tittar på hur vi använder musklerna i den specifika övningen så kan vi se att de tillsammans bidrar till att öka kompressionen på våra leder kring skuldra, halsrygg och ländrygg. En kompression som de flesta som sitter mycket enligt oss redan har för mycket av.

Vi anser att dessa överarbetade muskler efter en dag på arbetet istället behöver vila och återhämta sig för att undvika att skapa problem i form av smärta, stelhet, inflammationer, artros mm., symptom som vi ser dagligen i massor på mottagningen.

Hur vilar vi då dessa muskler? Vi anser att det görs genom att aktivera de muskler vi inte använder om dagarna och genom att göra övningar som återskapar den naturliga rörelseförmågan kring skuldran. Den mest naturliga rörelsen hävdar vi är när skuldran är involverad i vår naturliga gångrörelse, dvs. är delaktig i att skapa den rotation som krävs för att rotera ryggraden kring sin egen axel. Något förenklat så skulle vi kunna säga att skuldran skulle må mycket bättre av en promenad istället för armhävningar.

Övningar för att avlasta de överaktiverade musklerna finns i massor och vi rekommenderar oftast våra patienter till att aktivera dem via spiral stabilisering.

En bra start för de flesta tycker vi kan vara: GÖR INTE ARMHÄVNINGAR!